Arrangementen
Buiten de mogelijkheid van speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs zijn er binnen het samenwerkingsverband verschillende bovenschoolse groepen waar leerlingen voor kortere of langere tijd, fulltime of parttime, extra ondersteuning krijgen. We spreken hierbij over arrangementen.
We onderscheiden 3 soorten arrangementen:
Arrangementen met ondersteuning op snijvlak van regulier en speciaal (basisonderwijs)
– de integratiegroepen (taal-spraak)
– de sbo-groep binnen een reguliere basisschool
Arrangement Plusgroep
Arrangement Nieuwkomers
Arrangementen met ondersteuning op het snijvlak van regulier en speciaal (basisonderwijs)
Flexibele Klimboomplaatsing
Wanneer een basisschool tijdelijk niet kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van een leerling, is er de mogelijkheid om een leerling te plaatsen binnen sbo-school de Klimboom. Afhankelijk van wat er nodig is voor de leerling kan het gaan om (diverse varianten van) parttime plaatsingen of om een fulltime plaatsing voor een afgebakende periode.
Gedurende de plaatsing blijft de leerling ingeschreven op de basisschool en de basisschool blijft nauw betrokken bij de leerling. Klimboom, basisschool en ouders trekken gezamenlijk op.
De leerling wordt binnen de Klimboom geobserveerd en/of krijgt intensieve ondersteuning op maat. De basisschool wordt eveneens vanuit de Klimboom ondersteund om beter toegerust te raken voor de begeleiding van de leerling. Basisschool en Klimboom hanteren tijdens een parttime plaatsing een gezamenlijk plan voor de ondersteuning van de leerling.
Na de plaatsing gaat de leerling weer fulltime naar de basisschool. In sommige gevallen is tijdens de plaatsing duidelijk geworden dat het wenselijk is dat de leerling op een andere basisschool geplaatst wordt.
Integratiegroepen Urk
Schoolvereniging Rehoboth heeft de ambitie om zoveel mogelijk leerlingen thuisnabij onderwijs te bieden, op Urk.
Alle scholen hebben aanvullende ondersteuningsmogelijkheden voor kinderen met extra onderwijsbehoeften als gevolg van leer- en gedragsproblemen. Er is binnen de scholen veel expertise voorhanden op het gebied van het onderwijsaanbod aan deze kinderen; sommige leerkrachten hebben hiervoor een opleiding Master SEN afgerond. De betreffende leerlingen maken deel uit van de reguliere groepen. Zij ontvangen binnen de groep ondersteuning op maat.
Wanneer een basisschool onvoldoende tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoeften van een leerling, is de volgende stap om te onderzoeken of het aanbod van een van de andere scholen passend is bij de onderwijsbehoefte. Er zijn daarvoor diverse mogelijkheden:
Binnen de Harmpje Visserschool functioneren integratiegroepen voor kinderen met een ‘mediumarrangement taal-spraak’. Binnen deze integratiegroepen zitten maximaal vijf kinderen met een indicatie ‘mediumarrangement’ van Kentalis. Het onderwijs aan deze groepen wordt gezamenlijk verzorgd door personeel van de Harmpje Visserschool en van Kentalis (speciaal onderwijs kinderen met extra onderwijsbehoeften als gevolg van taal-spraak-problematiek). Na het verkrijgen van een arrangement taal-spraak wordt er door een trajectbeleider van Kentalis, samen met alle betrokken, gekeken naar een passende plek voor de leerling. Wanneer de keuze is gemaakt voor een mediumarrangement, en niet voor een licht of intensief arrangement, wordt de leerling geplaatst op de Harmpje Visserschool.
Op de Beatrixschool wordt middels het model van de integratiegroep een arrangement ZML aangeboden. Leerlingen met extra onderwijsbehoeften als gevolg van bijvoorbeeld een specifieke medische diagnose en/of als gevolg van een forse ontwikkelingsachterstand draaien mee binnen de reguliere groepen van de school en ontvangen op maat aanvullende ondersteuning. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van de Zonnebloemschool, de Twijn en Triade (jeugdzorgorganisatie).
De Cornelis Zeemanschool biedt extra ondersteuning aan kinderen met een visuele beperking. De school heeft extra expertise ontwikkeld op het begeleiden van kinderen met een visuele beperking. Er zijn aanpassingen aangebracht in de inrichting om kinderen een met een visuele beperking op te kunnen vangen. Er wordt hierbij samengewerkt met de Stichting Bartimeus.
Naast dit aanbod op deze scholen is er tevens een extra aanbod voor meer-en hoogbegaafden. Elke school heeft hiervoor beleid ontwikkeld en zij worden hierin begeleid door onze hoogbegaafdheidscoördinator. Tevens is er een bovenschoolse plus klas.
Tot slot is er een aanbod voor de NT2 leerlingen op de scholen. Hiervoor wordt ook bovenschoolse ondersteuning verzorgd voor die leerlingen die deze onderwijsbehoefte hebben.
Lotusgroep
In samenwerking met gemeente Noordoostpolder is binnen de Zonnebloemschool een aanbod voor leerlingen die uit dreigen te vallen: een kleine groep, geleid door een onderwijskracht en een jeugdhulpverlener, allebei voor 1,0 fte. De Lotusgroep biedt steeds maatwerk, met intensieve begeleiding op sociaal-emotioneel vlak. De ouders worden nauw betrokken; zo nodig ondersteunt de jeugdhulpverlener eveneens de ouders. Er wordt gefaseerd toegewerkt naar volledige schoolgang en integratie binnen een reguliere (S(B)O)-groep.
Bij de toeleiding naar de groep zijn altijd betrokken: vertegenwoordiger school van herkomst, vertegenwoordiger Zonnebloemschool, leerplichtambtenaar, casusregisseur sociaal team, gedrags-deskundige werkzaam voor de gemeente, directeur samenwerkingsverband.
Middels de Lotusgroep willen we voorkomen dat leerlingen voor langere tijd zijn aangewezen op een niet-onderwijssetting. Deze leerlingen opvangen binnen een school vergroot de kans op terugkeer naar een meer reguliere setting.
Arrangement Plusgroep
Verrijkingsgroepen voor hoogbegaafde leerlingen
In sommige gevallen vormt contact en samenwerking met ontwikkelingsgelijken een onderwijsbehoefte van hoogbegaafde leerlingen. Gezien de omvang van de basisscholen is hier niet altijd op schoolniveau aan te voldoen. Daarom krijgen deze leerlingen een dagdeel per week onderwijs binnen een zgn. verrijkingsgroep. Het aanbod in de verrijkingsgroep en het aanbod dat de leerlingen gedurende de rest van de week krijgen op hun basisschool is op elkaar afgestemd.
De verrijkingsgroepen vallen niet onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband, maar worden op het niveau van de schoolbesturen georganiseerd.
Aves realiseert in samenwerking met het voortgezet onderwijs een onderwijsaanbod voor begaafde leerlingen uit groep 8. Daarnaast kent Aves onder de naam Qui Volant bovenschoolse verrijkingsgroepen voor leerlingen in de groepen 6 en 7. Kinderen gaan een dagdeel per week naar de plusgroep en krijgen daar een onderwijsaanbod dat aansluit op hun onderwijsbehoeften.
Ook schoolvereniging Rehoboth kent een bovenschoolse verrijkingsgroep, voor de leerjaren 4 tot en met 8. Florion biedt hoogbegaafde leerlingen uit groep 7 en 8 de mogelijkheid tot het volgen van Masterclasses op het Greijdanuscollege in Zwolle.
De aanmelding voor de bovenschoolse verrijkingsgroepen loopt via de school. Binnen alle schoolbesturen zijn één of meer (grote) scholen waar op schoolniveau eveneens een verrijkingsgroep functioneert. Op alle scholen krijgen begaafde leerlingen binnen de groep een aanbod dat aansluit op hun onderwijsbehoeften.
Middels de bovenschoolse verrijkingsgroepen en een aanbod op maat binnen de basisschool wordt passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen gerealiseerd. Het samenwerkingsverband kiest hiermee voor een integratiemodel. Fulltime onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen past niet binnen de visie die het samenwerkingsverband heeft op passend onderwijs en wordt daarom niet aangeboden.
Arrangement Nieuwkomers
Onderwijsaanbod nieuwkomers Noordoostpolder
In samenwerking met de gemeente Noordoostpolder is een ondersteuningsarrangement Nieuwkomers gerealiseerd. Dit houdt in dat niet Nederlandstalige kinderen, die instromen in de basisschool, voor maximaal een jaar geplaatst worden binnen asielzoekersschool De Wissel. Plaatsing is mogelijk vanaf 5 jaar. De kinderen krijgen les op een nevenlocatie van de Wissel, de Schakelklas te Emmeloord.
Binnen de Schakelklas worden de leerlingen intensief ondersteund bij het aanleren van de Nederlandse taal. Na afloop stromen de kinderen in binnen een reguliere basisschool. Dit is de basisschool waar de leerling aanvankelijk was aangemeld, tenzij de ouders na afloop van de periode op de Wissel kiezen voor een andere basisschool. De eerste periode wordt de basisschool ondersteund bij de begeleiding van de leerling.
De aanmelding voor een arrangement binnen de Schakelklas verloopt via de basisschool.
Onderwijsaanbod nieuwkomers Urk
Op Urk heeft schoolvereniging Rehoboth eveneens een aanbod Nieuwkomers gerealiseerd. De leerlingen (in de leeftijd groep 3 tot en met groep 8) volgen op de ochtenden onderwijs op basisschool de Regenboog, binnen een speciale groep. ’s Middags gaan de leerlingen naar de basisschool waar ze staan ingeschreven. De duur van het aanbod binnen de nieuwkomersgroep wordt afgestemd op wat nodig is voor de betreffende leerling. Na afloop gaat de leerling fulltime terug naar de eigen basisschool.
De aanmelding voor het arrangement verloopt via de smalle commissie van schoolvereniging Rehoboth.
Meer weten?
Heeft u een vraag of kunt u informatie niet vinden?
Neem dan contact met ons op.